Loše vozačke navike mogu se lako steći. Možda niste ni svjesni da puno toga što obično radite dok vozite automobil može uzrokovati naprezanje sklopova vozila pa čak i trajnu štetu na vašem automobilu koja će vas skupo koštati. Budući da je automobil jedno od najvrjednijih sredstava na koje se oslanjate u svakodnevnom životu, morate znati da način na koji ga vozite može itekako utjecati na njegovu trajnost i sigurnost.
Kako biste izbjegli dosadne kvarove i zaštitili se od skupih računa za popravak, navesti ćemo deset uobičajenih vozačkih navika koje trebate izbjegavati. Vaš automobil i bankovni saldo će vam biti zahvalni na tome.
1. Udarne rupe i ležeći policajci
Većina od nas prelazi preko rupa ili ležećih policajaca većom brzinom nego što bi trebalo. Međutim, udarac u rupu ili skok preko ležećeg policajca imaju veći učinak od samo neudobne vožnje.
Udar od udarca u rupu može oštetiti upravljač, ovjes i poravnanje kotača vašeg automobila, a prebrza vožnja preko ležećeg policajca može oštetiti prednji, stražnji ili donji dio automobila, uključujući ispušni sustav.
Najbolje je biti oprezan, izbjegavati udarne rupe ili ih nježno prelaziti te usporiti prije ležećih policajaca. Vaš će automobil duže ostati u boljoj formi, a vi ćete pomoći u zaštiti ostalih sudionika u prometu i pješaka.
2. Vožnja na praznom spremniku
Kontrolno svjetlo se upravo uključilo (opet) i ponestaje vam goriva. Osim uzbuđenja koje donosi kockanje koliko bi još mogli izdržati, vožnja na praznom spremniku ili blizu oznake ‘E’ nije tako dobra za vaš automobil.
Redovita vožnja na praznom spremniku neprestano opterećuje pumpu za gorivo, koja bi mogla početi usisavati zrak, što bi moglo dovesti do pregrijavanja i kvara.
Osim toga, vožnja na preniskoj razini goriva u spremniku mogla bi dovesti do toga da se krhotine i nečistoće zaglave u pumpi za gorivo. Sve sitne čestice koje se probiju u spremnik za gorivo obično se slegnu na dnu i ostanu tamo dok vaš automobil ne pokuša pokupiti svaku posljednju kap goriva sa dna spremnika. To povećava rizik od začepljenja pumpe za gorivo ili filtra za gorivo krhotinama.
Zato spremnik goriva uvijek držite najmanje 1/4 punim kako biste izbjegli buduće skupe popravke, ali i smanjili bojazan da ćete ostati bez goriva na cesti.
3. Ubacivanje u ‘rikverc’ prije zaustavljanja
Bez obzira u kolikoj ste žurbi, ubacivanje u brzinu prije nego što se automobil zaustavi nikada nije dobra opcija. Mjenjač i prijenos su napravljeni za promjenu stupnjeva prijenosa, a ne za zaustavljanje automobila.
Prebacivanje u ‘rikverc’ prije zaustavljanja uzrokovat će ozbiljna i vrlo skupa oštećenja mjenjača. Upamtite, bez obzira vozite li automatik ili automobil sa ručnim mjenjačem, obavezno koristite kočnice za potpuno zaustavljanje prije promjene brzina.
4. Vožnja na kočnici
Možda ćete otkriti da kada vozite nizbrdo ili u prometu stani-kreni, držite nogu na papučici kočnice dulje vrijeme. To može dovesti do pregrijavanja kočionih pločica i gubitka dijela snage potrebne za zaustavljanje, što vam otežava brzo i sigurno zaustavljanje. Kako biste izbjegli vožnju na kočnicama, ranije smanjite gas, omogućite dodatni prostor između sebe i automobila ispred i prebacite u niži stupanj prijenosa kako biste koristili kočenje motorom. Kada trebate kočiti, lagano pritisnite papučicu, a zatim je pustite da se kočnice ohlade.
Kada redovito kočite naglo ili prekasno, kočione pločice i diskovi se brže troše. Kako biste izbjegli skraćivanje životnog vijeka kočionog sustava, uvijek kočite postupno dok se približavate i klizite do glatkog i blagog zaustavljanja.
5. ‘Turiranje’ hladnog motora
Nakon parkiranja automobila preko noći, motor je hladan i ulje se prirodno taloži na najnižoj točki, zahvaljujući gravitaciji. Prilikom pokretanja motora izbjegavajte ‘turiranje’ motora kako biste ga zagrijali. Jednostavno okrenite ključ i pustite ga da radi u praznom hodu, a zatim vozite laganim gasom, dopuštajući ulju da cirkulira i podmazuje dijelove motora.
Bez dovoljno vremena za zagrijavanje i pravilno cirkuliranje ulja, komponente motora nisu zaštićene kako bi trebale biti, a trenje uzrokovano naglim povećanjem okretaja može istrošiti dijelove brže nego što bi trebalo. Zamjena ovih dijelova može biti vrlo skupa.
6. Jahanje na ‘kuplungu’
Ako posjedujete automobil sa ručnim mjenjačem, možda će vam biti zgodno držati pritisnutu papučicu spojke, osobito kada se lagano krećete naprijed u sporom prometu. Jahanje spojke nikada nije dobra ideja jer napreže lamelu spojke i skraćuje njezin radni vijek. Štoviše, jamstvo ne pokriva komponente spojke jer se radi o habanju, odnosno potrošnom materijalu.
Koristite oslonac za nogu pored spojke kako biste bili sigurni da stopalo nije na papuči spojke. Također, kada krećete na uzbrdici, držite povučenu ručnu kočnicu, a mjenjač u neutralnom položaju dok ne budete spremni za kretanje, osim ako vaš automobil nema ugrađenu kontrolu držanja na uzbrdici koja će automatski aktivirati i deaktivirati ručnu kočnicu.
7. Preopterećenje prevelikom težinom
Mnogi od nas preopterećuju automobil kada odlaze na obiteljski odmor, prilikom selidbe i slično. Preopterećenje automobila opterećuje gume, kočnice i ovjes – da ne spominjemo povećanje potrošnje goriva i emisija. Osim toga, šteta od preopterećenja često nije dio jamstva za vozilo, a ako doživite nesreću, vaša polica osiguranja možda neće pokriti tako nastalu štetu.
8. Ignoriranje kontrolnih svjetala
Možda niste svjesni što znače ili ih jednostavno želite previdjeti, ali svjetla upozorenja na kontrolnoj ploči vašeg automobila način su na koji vam automobil priopćava probleme.
Kad god vidite malu crvenu lampicu upozorenja na ploči, najbolje je da pogledate priručnik za automobil. Pomoći će vam da saznate trebate li otići kod mehaničara ili nešto možete sami popraviti.
Neka od bitnih svjetala upozorenja na koja treba paziti su:
- akumulator
- motor/ECU
- kočni sustav
- servo upravljač
- zračni jastuci
- tlak ulja
- rashladni sustavi
9. Zanemarivanje redovnog servisa
Uz užurbani životni ritam primamljivo je preskočiti servisni raspored koji je odredio proizvođač vašeg automobila. Izbjegavanje ili odgađanje servisa može dovesti do neočekivanih kvarova i skupih oštećenja. Rutinske provjere pomoći će vam da zamijenite sve istrošene komponente i omogućite rano otkrivanje problema prije nego što uzrokuju velike popravke u budućnosti.
Pridržavajte se rasporeda redovitog servisa kako biste održali zdravlje automobila i osigurali da je sve u najboljem redu za duži vijek trajanja.
10. Ne perete automobil redovito
Iako to tehnički nije navika vožnje, imati prljav automobil nije dobro za vanjski izgled automobila i vašu opću sigurnost. Ako se ne opere, prljavština, ptičji izmet i mrlje od smole s drveća mogu s vremenom izgristi prozirni premaz vašeg automobila, što može ugroziti zaštitu karoserije vozila.
Kako biste izbjegli probleme poput hrđanja, rupa i izbljeđivanja, pokažite svom automobilu malo ljubavi i redovito ga perite i mažite voskom. Možda ćete to trebati raditi češće ako se vozite po posebno blatnim ili prašnjavim mjestima. Ako živite ili ste na odmoru u blizini mora, slani zrak je posebno korozivan, zbog čega je iznimno važno redovito prati vanjski dio automobila, kao i podvozje.
Zvuči li vam išta od ovoga poznato? Ne trebate paničariti. Prvi korak u ispravljanju loših vozačkih navika je njihovo prepoznavanje. Nakon što se suočite s njima i počnete ih otklanjati, smanjit ćete rizik od dosadnih popravaka koji se mogu izbjeći, a vaše vozilo će se, isto kao i vi osjećati i izgledati puno bolje.
A ako se želite posavjetovati o dobrim navikama vožnje i o redovitom održavanju vašeg Suzuki automobila, posjetite ovlašteni Suzuki servis u našem novom autosalonu Suzuki Antares Centar u Zagrebu ili nas kontaktirajte na telefon 01 5540 090.