Ako ste se nekada vozili po snijegom prekrivenoj cesti, možda ste se našli u situaciji da vas obilazi neki previše samouvjereni vozač i pitali ste se hoće li završiti u jarku pored ceste. Bez obzira je li završilo tako ili ne, jedno je sigurno: ne želite da se to vama dogodi.
Poštivanje ovih nekoliko jednostavnih pravila zimske vožnje koje donosimo u nastavku uvelike će povećati vaše šanse da na odredište stignete mirno, udobno i – što je najvažnije – sigurno.
Prije nego počnemo sa savjetima, pretpostavit ćemo da ste na vozilo postavili zimske gume. Naime, to i nije savjet za vožnju u zimskim uvjetima, nego je više savjet za preživljavanje, da ne govorimo o zakonskoj obavezi.
1. Provjerite kakav je kolnik
Je li površina sjajna ili bez sjaja? Je li snijeg posvuda ravnomjerno raspoređen ili postoje gola mjesta u sjeni? Je li temperatura dovoljno niska za suhi pršić ili je dovoljno topla da stvori mokri ljepljivi snijeg? Ako ste u nedoumici, zaustavite automobil i izađite kako biste pogledali i procijenili površinu ceste. Ako znate što trebate gledati biti će vam odmah jasno kakvu vuču možete očekivati. Općenito, sjajno je loše, jer to znači ili led ili vodu na cesti. Mjesta u sjeni su varljiva, jer suhi kolnik ispred njih može dovesti do lažnog osjećaja sigurnosti. Suhi snijeg je puno bolji od bljuzgavice jer zapravo daje prilično dobru vuču dok se na bljuzgavici automobil ponaša kao u dubokoj vodi.
2. Vozite super lagano
Ključ sigurne vožnje po snijegu je glatko rukovanje upravljačem, gasom i kočnicama. Zašto? Trzavi pokreti s komandama lako mogu odlijepiti gume koje ionako slabo prianjaju na skliskoj cesti, stoga svaki okret volana, pritisak na kočnice i papučicu gasa moraju biti promišljeni, nježni i postupni. Zamislite da vam je u krilu šalica vruće kave i vozite tako da je ne prolijete.
3. Gledajte daleko ispred sebe
Što je skliskije, to biste trebali gledati dalje niz cestu i razmišljati o tome što ćete sljedeće morati učiniti. Usporite prije skretanja. Omogućite dvostruki zaustavni put kada je cesta mokra, trostruki na snijegu i još dulji na ledu. Pažljiva i sigurna vožnja zahtijeva dodatnu koncentraciju. Ako osjetite da vam auto počinje proklizavati, uvijek gledajte kamo želite ići, a ne kamo se auto kreće u tom trenutku. Vozači utrka znaju da gotovo uvijek završite tamo gdje gledate jer ćete se tako najbolje izvući iz proklizavanja.
4. Obratite pažnju na signalnu lampicu
Koliko zapravo imate vuče na snježnoj cesti? Znak da se možete naći u nevolji je kad na ploči s instrumentima počne bljeskati mala žuta lampica u obliku obrisa automobila s vijugavim linijama iza njega. Ako ubrzavate na ravnom i ovo svjetlo počne treperiti, to znači da vas sustav kontrole stabilnosti upozorava da kotači koji pokreću automobil proklizavaju. Pripazite na to i smanjite pritisak na papučicu gasa kako bi gume povratile prianjanje.
Ako skrećete i vidite trepćuće žuto svjetlo, to vas također sustav kontrole stabilnosti upozorava da automobil počinje kliziti s planirane putanje. Opet lagano pustite papučicu gasa sve dok ne prestanete davati gas kako biste omogućili automobilu da ponovno uspostavi prianjanje. Nikada nemojte agresivno ubrzavati kada skrećete u uske zavoje, pogotovo u gradu na snježnim ili bljuzgavim ulicama. Uvijek lagano pritisnite papučicu gasa kako se ne bi odjednom dogodilo nešto što ne želite.
5. Suočite se s klizanjem
Prije ili kasnije naići ćete na sklisko mjesto i osjetiti mučninu u trbuhu dok vaš automobil počinje kliziti u suprotnom smjeru od onoga u kojem želite ići. Proklizavanja, čak i ona velika, mogu se kontrolirati i u kratkom roku možete vratiti automobil pod potpunu kontrolu. Prvo, nemojte paničariti i nemojte kočiti! Umjesto toga učinite sljedeće:
Kod proklizavanja prednjih kotača, kada prednje gume gube prianjanje, a automobil skreće u širem luku nego što očekujete, trebate odmah pustiti gas. Za koji trenutak prednje gume trebale bi ponovno dobiti vuču, a onda ciljajte smjer kamo želite ići dok vam se vuča postupno vraća.
Kod proklizavanja stražnjih kotača, kada stražnje gume gube vuču i osjećate zanošenje, samo brzo okrenite upravljač u istom smjeru u kojem stražnji dio zanosi. Ako, recimo, stražnji dio zanosi ulijevo, okrenite volan ulijevo. Otpustite papučicu gasa i ne dirajte kočnicu. Kako stražnji kotači ponovno počnu prianjati, okrećite volan prema prvobitnom smjeru.
Bez obzira na koju vrstu proklizavanja naiđete, vodite računa da kada povratite vuču kotači budu usmjereni u smjeru u kojem želite ići. Kočnice koristite nježno ako mislite da se možete zaustaviti da u ništa ne udarite. Ako je sudar neizbježan, nemojte se bojati sjesti na kočnicu kao što je opisano u sljedećoj točki.
6. Koristite kočnice sa sustavom protiv blokiranja na ovaj način
Ako ništa drugo ne uspije i morate se zaustaviti što je brže moguće na snijegu ili na ledu, možete računati na pomoć ABS sustava protiv blokiranja kotača. Sva nova vozila koja su danas na cesti opremljena su kočnicama sa sustavom protiv blokiranja kotača, koje koriste ugrađeno računalo za optimizaciju kočenja automobila u ekstremnim uvjetima. Ako ste se našli u klizanju iz kojeg se ne možete izvući ili morate izbjeći prepreku—a vaše vozilo ima ABS—snažno pritisnite papučicu kočnice i ne puštajte ju. Računalo će učiniti sve ostalo, održavajući kočenje svakog kotača što je moguće agresivnijim na temelju raspoložive vuče.
Nevjerojatna stvar kod ABS sustava je da možete držati papučicu kočnice potpuno pritisnutom dok upravljate vozilom oko prepreka. Računalo će prilagoditi silu kočenja na svakom kotaču kako bi vam omogućilo manevriranje dok istovremeno usporavate. Dakle, u slučaju nužde, nemojte samo pritisnuti kočnicu, nego nastavite upravljati vozilom!
Nijedan sigurnosni sustav ne može osigurati da izbjegnete svaku nesreću, ali antiblokirajuće kočnice nedvojbeno su spasile mnoge vozače od katastrofe.
Napomena: većina ABS sustava uzrokuje podrhtavanje papučice kočnice kada se aktiviraju kako bi vam dali do znanja da rade, stoga nemojte podizati nogu sa kočnice kada osjetite ovu vibraciju jer je to sasvim normalno.
7. Stalno procjenjujte kakvu vuču imate
Tijekom gotovo svake vožnje po snijegu, vučna sila koju imate na raspolaganju će opadati i slabiti kako se cesta i vremenski uvjeti mijenjaju duž puta. Uz signalnu lampicu iz sustava za kontrolu proklizavanja i stabilnosti, vaš sustav protiv blokiranja kočnica može vam pomoći u procjeni koliko prianjanja imate na cestama prekrivenim snijegom. To možete napraviti ovako: prvo se uvjerite da nema automobila u vašoj blizini, zatim lagano pritisnite kočnicu na sekundu ili dvije dok vozite ravno. Ako osjetite da papučica kočnice podrhtava pod nogama, a primijetili ste minimalno usporavanje, znači da se ABS sustav aktivirao pa možete biti sigurni da je cesta ispod vaših guma vrlo glatka. Ako možete usporiti razumnom brzinom bez aktiviranja ABS-a, to znači da se nalazite na podlozi koja bolje prianja. Još jednom, budite sigurni da oko vas nema drugih automobila kojima će smetati vaše neočekivano usporavanje. Neki sustavi protiv blokiranja kočnica također će signalizirati žutim bljeskajućim svjetlom na ploči s instrumentima dok ABS radi, tako da to može biti još jedan znak slabog prianjanja kada testirate prianjanje pomoću kočnica.
Vozila opremljena pogonom na sve kotače ili pogonom na sva četiri kotača mogu vas uljuljati u lažan osjećaj sigurnosti na skliskim cestama. Budući da svoju snagu raspoređuju na sva četiri kotača, a ne samo na dva, vozila sa pogonom na sve kotače na skliskim površinama omogućuju impresivno ubrzanje bez proklizavanja, posebno iz stanja mirovanja. To vam može dati dojam da imate mnogo više prianjanja nego što stvarno imate. Međutim, ne dajte se zavarati, jer ti sustavi ni na koji način ne poboljšavaju sposobnost vašeg vozila da skrene ili da se zaustavi u snježnim uvjetima. Iako je vožnja sa pogonom na sve kotače u zimskim uvjetima lakša i sigurnija, možete očekivati da će se vozilo ponašati kao i svako drugo “normalno” vozilo kada pritisnete papučicu kočnice ili okrenete upravljač. Ako želite procijeniti koliko vuče imate, možete primijeniti tehniku opisanu u prethodnom koraku.
Naravno, svi ovi savjeti vrijede samo ako ste svoj automobil opremili sa zimskim gumama. Postavljanje kompleta od četiri zimske gume zapravo je najbolja stvar koju možete učiniti da poboljšate sigurnost i smanjite razinu stresa na cestama prekrivenim snijegom. Ispravne zimske gume pružaju mnogo više prianjanja na snijegu, bljuzgavici i na ledu čak i od najboljih cjelogodišnjih guma, a pogotovo od ljetnih.
Kao dio standardne servisne ponude, u autokući Suzuki Antares Centar u Zagrebu ugrađujemo zimske gume na sve Suzuki automobile pa ako to još niste učinili, imamo nekoliko vrhunskih prijedloga za vaše vozilo. Naši servisni savjetnici rado će vam pomoći pri odabiru zimskih guma i pripremi automobila za zimske uvjete. Nazovite nas na telefon 01 5540 090.